baaelunsiber

Tuesday, August 28, 2012

S2-5Z PENGALAMAN PERKHEMAHAN


 
BAHAGIAN B
1.            Pendahuluan - Tarikh/tempat perkhemahan
Idea-idea utama :  -
1. taklimat oleh guru/gotong-royong mendirikan khemah
2.pertandingan memasak/ permainan
3.persembahan / malam kebudayaan
4.aktiviti kembara
5.penyampaian hadiah
Penutup - bersurai/pulang/gembira

Kamu telah menyertai perkhemahan unit beruniform di sekolah kamu.
Ceritakan pengalaman kamu menyertai perkhemahan tersebut.

Saya telah menyertai satu perkhemahan pada cuti penggal yang lalu.Perkhemahan itu diadakan di sekolah dan dijalankan selama tiga hari 2 malam.
               
                Pada petang Jumaat kami semua berkumpul di sekolah.Kami mendengar  taklimat daripada  Komandan Kem  iaitu Cikgu Faizal Tahir.Selepas itu, kami diagihkan mengikut kumpulan.Kami kemudian diarahkan untuk memasang khemah masing-masing.
                Pada awal  pagi kami sudah bangun.Selepas bersarapan kami diarahkan mengemaskan khemah masing-masing.Pada pagi itu diadakan pemeriksaan khemah  paling cantik dan kemas.Kumpulan Zul telah diumumkan sebagai pemenang.
                Selepas itu,satu pertandingan memasak telah diadakan.Semua bahan telah disediakan oleh guru-guru .Kami diminta memasak nasi,lauk-pauk dan menggoreng ikan.Pemenang dikira berdasarkan keenakan dan susunatur serta hiasan.Kali ini kumpulan ku telah muncul sebaga johan.
                Selepas makan malam,persembahan malam kebudayaan diadakan.Setiap persembahan mengikut unit uniform masing-masing.Antara persembahan adalah seperti nyanyian,tarian,lakonan dan sebagainya.Kali ini kumpulan pengakap menjadi johan dengan persembahan boria yang menarik.
                Keesokan hari,kami bergotong-royong membersihkan kawasan tapak perkhemahan.Penyampaian hadiah turut diadakan kepada pemenang.Selepas itu,saya  dan  kawan- pulang dengan perasaan yang gembira.

15 comments: