baaelunsiber

Wednesday, May 21, 2014

Menolong Rakan yang Tercedera



3. Kamu dan beberapa orang kawan berbasikal ke sekolah. Semasa dalam perjalanan itu,
    tiba-tiba seorang kawan kamu telah terjatuh kerana basikalnya terlanggar batu.
   Tulis sebuah karangan menceritakan tindakan-tindakan yang telah kamu lakukan untuk membantu  
   kawan kamu itu.
Menolong Rakan yang Tercedera

            Aku dan kawan-kawanku memberhentikan basikal masing-masing.Kami menuju ke arah rakan yang terjatuh itu.Aku melihat dia seperti tercedera.

             Aku  dan rakan-rakan memapahnya ke tepi jalan.Rakan-rakan yang lain menolong  mengangkat basikalnya ke tepi jalan.Ini boleh mengelakkan kemalangan dan kesesakan jalan raya daripada berlaku.

           Aku menggunakan kemahiran merawat pesakit  yang ku pelajari selama ini. Aku berjaya menghentikan darah daripada terus mengalir di kaki dan lututnya.Sebelum itu ,aku mengambil air minuman untuk mencuci lukanya. Sebagai langkah awal, aku  membalut kawasan luka yang agak teruk.Aku melihat rakanku itu agak cemas dan ketakutan..

          Orang ramai mula mengerumuni rakanku yang malang itu. Aku melarang mereka supaya dia mendapat ruang dan udara yang mencukupi. Aku kemudiannya menenangkan dan menyuruh dia bersabar..

          Seterusnya, aku menggunakan telefon bimbit untuk menelefon pihak ambulans.Aku memberitahu lokasi dan jenis kecemasan. Tidak lama kemudian, pihak ambulans pun tiba.Aku dan orang ramai menolong mengangkat rakanku  itu untuk dihantar ke hospital. Aku turut menemani nya ke hospital.
Setelah dirawat, Saiful mula nampak tenang.

            Aku segera menelefon keluarganya .Tidak lama selepas itu, keluarga Saiful tiba. Aku menceritakan peristiwa yang berlaku.  Selepas tiga hari, aku dan keluarga melawat Saiful.Dia sudah sembuh sepenuhnya.Keluarga Saiful  memberi RM50.00 dan mengucapkan terima kasih kepada ku.Aku menolak pemberian itu kerana pertolongan yang aku berikan tempohari adalah ikhlas.





4 comments:

  1. sy hendak memberitahu yg murid murid sekolah tidak akn membawa first aid kid dlm beg sentiasa jadi macam mana dia nak balut luka.... :[

    ReplyDelete