baaelunsiber

Monday, June 18, 2012

PANDUAN MENGESAN KESALAHAN BM 3


PETUA MENGAJARKAN TATABAHASA YANG BERKESAN













6.7 ke..ke /untuk ..untuk/ di… di  = 2X
9.3 kah= awal ayat mesti ada,di akhir ayat tidak perlu
1.Saya tidak tahu sama ada dia ke Ipoh       di tengah boleh.

    atau ke Johor.

(        ) 1. Siapakah nama saudari ?
(        )
2. Hadiah ini adalah untuk ibu bukan
2. Siapa nama saudari?
(        )
    ayah.


(        ) 3. Nama saudari siapa?
(        )





4. Nama saudari siapakah ?
(        )
6.8 dari se…/ se…se =2X

5. Yang manakah basikal kamu ? (        )
1. dari masa ke semasa (        )





2. dari semasa ke semasa (        )
10. KATA GANTI NAMA/GELARAN
3. dari hari ke hari
(        )
10.1 ia = orang = dia






1.Saya ada seekor kucing.Ia bernama Si Comel.
6.9 di=tempat / pada = benda/anggota badan 2. Kamus itu sangat mahal.Ia berharga RM80.00.
1. Ada setompok darah di bajunya. (        ) 3. Bersikap rajin amat penting kerana ianya
2. Doktor membalut luka pada kakinya. (        )     menjamin kejayaan.

3. Jangan bersandar di dinding itu. (        )









10.2  Yang


6.10 manakala = 2,3…/ sementara = 1 orang 1.Yang Dipertua Majlis Perbandaran Kota Bharu.
1. Ibu menanak nasi sementara kakak 
2. Yang di-Pertua Dewan Rakyat.
    saya menyiang ikan. (        )
3. Yang di-Pertuan Agong.

2. Ibu menanak nasi manakala kakak
 4.Yang di-Pertuan Negeri

    menyiang ikan.
(        )
 5.Yang di-Pertuan Besar.

3. Mereka menanam jagung manakala





menunggu padi masak. (        )
10.3 Sri atau Seri
(        )






1. Tan Sri.
(        )
7 KATA PEMERI


2. Tan Seri
(        )
7.1  ialah (kata nama, kata kerja)
3. Puan Sri
(        )
       adalah (kata sendi, kata adjektif)
4. Dato' Seri
(        )
1.Ramli ialah abang saya.
(        ) 5.Datin Sri
(        )
2. Mesyuarat itu adalah dari pukul 8:00 
6. Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong
     pagi hingga 10:00 pagi.
(        ) 7. seri muka
(        )
3. Punca pencemaran adalah seperti
8.indah berseri.
(        )
    pembuangan sisa toksik oleh pihak





    kilang.


(        ) 10.4 Diraja atau di-Raja






1. Polis Diraja Malaysia.
(        )
8. KATA NAFI


2. Polis di-Raja Malaysia.
(        )
8.1 tidak = kata kerja, kata adjektif





      bukan = kata nama, kata sendi
11. HUKUM D-M


1. Dia bukan abang saya. (        )
11.1 goreng = hendak makan apa?
2. Komputer ini bukan berat. (        )
        atau nak goreng apa?

3. Soalan ini bukan susah. (        )
1. Saya suka goreng pisang.
(        )





2. Saya suka pisang goreng.
(        )
9. KGN DIRI TANYA/KATA TANYA
3. Tolong goreng ayam itu.
(        )
9.1 apa?/apa-apa / mana? / mana-mana




      bila-bila / siapa-siapa /sesiapa
11.2 =hendak naik apa?nak pergi ke mana?
1. Saya tidak tahu apa yang berlaku. (        ) 1. bas mini.
(        )
2. Saya tidak tahu apa-apa yang
2. mini bas.
(        )
    yang berlaku.

(        ) 3. Aminah Kedai Jahit. (        )
3. Kami tidak ke mana-mana 





    semalam.

(        ) 11.3 =nak makan apa? Nak beli apa?





        telur apa?ayam apa? Daging apa?
9.2 kata tanya dalam ayat penyata =  tidak boleh 1. sos cili. (        )

1. Saya tidak tahu siapa namanya. (        ) 2. cili sos. (        )

2. Saya tidak tahu namanya.
(        ) 3.ayam telur. (        )

3.Saya tidak tahu di mana dia tinggal. (        ) 4.telur ayam. (        )











No comments:

Post a Comment